Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak

Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve AhlakIdareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve AhlakIdareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak
Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak
Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve AhlakIdareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve AhlakIdareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak
Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve AhlakIdareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve AhlakIdareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak
Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak



Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak
Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve AhlakIdareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve AhlakIdareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak
Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve AhlakIdareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve AhlakIdareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak
Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak
Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve AhlakIdareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve AhlakIdareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak
 
Idareci Olarak Hz Muhammed
Kategori : Din Ve Ahlak

Hz. Muhammed'in İdareci özelliği

Kur'an-ı Kerîm'in ihtiva ettiği ayetler ve İslamiyet'in mahiyeti, insanların birbirleri ile olan münasebetlerini ve dünya hayatının da tanzimini gerekli kıldığından; Hz. Peygamber, teşekkül ettirdiği İslam cemiyetini yönetecek esasları koyarak bizzat tatbik etmiş ve Medine'ye hicretten itibaren varlık kazanan İslam devleti'nin ilk başkanı olmuştu. Hz. Peygamber'de mevcut yüksek idarecilik kabiliyet ve özellikleri o andan itibaren daha açık bir şekilde ortaya çıkmıştır. Tabilerini kendisine kayıtsız şartsız bağlama imkanına rağmen, Peygamber Efendimiz devlet yönetiminde cahiliye döneminin aksine, tebeası üzerinde tahakküm kurma cihetine gitmemiş; bu bakımdan, yönetimde ve yönetim anlayışında bir inkılap gerçekleştirmiştir. Cahiliye döneminde Araplar kendilerini temsil ve idare eden kabile reisine kayıtsız şartsız bağlanarak haklıhaksız her hususta ona itaata mecbur tutulur ve reisin emir, fiil ve davranışlarına itiraz hakkına sahip bulunmazlardı. Peygamber Efendimiz ise devlet yönetiminin temel esası olarak istişareyi kabul etmiş, Cenab-ı Hak'tan emir almadığı her hususta mutlaka ashabıyla istişare ederek durumu onların müzakeresine açmıştır. Adalet ve hakkaniyet ölçülerine uyma, O'nun kaçınılmaz prensiplerinden idi. Adalet önünde soy, mevki, makam, mal, mülk gibi farklılıklar gözetmez; hakkın yerini bulmasına gayret gösterirdi. Kendisine, hırsızlık yapmış eşraftan Fatıma adlı bir kadın getirilmiş ve bazıları aracılık yaparak cezayı hafifletmek istemişlerdi. Bunun üzerine Peygamber Efendimiz öfkelendi ve "Hırsızlık yaparak getirilen, kızım Fatıma dahi olsa elini keserdim" buyurdu (Buharî, Hudüd 12; Müslim, Hudüd 8,9).

Devlet idaresi için çeşitli kademelerde görevli tayininde ehliyet ve liyakat esasına riayet eder; layık olan kişileri yaşları küçük olsa da, soylu ailelerden olmasalar bile görevlendirirdi. Hak olan hususlarda kendisine ve görevlilerine itaat edilmesini ister; ancak hakka ve hakikata uymayan konularda tebeanın itaat mükellefiyetinde olmadıklarını belirtirdi. Böylece hak sınırları içerisinde emîre itaati gerekli görmekle birlikte, halkı kendi hizmetine mecbur kişiler olarak görmez, kendini onların üstünde saymazdı; bilakis onların içinden, aralarından biri idi. Hz. Peygamber'in devlet yönetimi, İslamî esasların bizzat kendisi ve tümü idi. Pek çok Kur'an ayetinde ifade edildiği üzere (el-En'am, 6/57, 62; Yusuf 12/40, 67; el-Kasas, 28/70, 88), İslam idare sisteminde hakimiyet, hükümranlık, hüküm ve tam idare Allah'a ait idi. Kanun koyma yetkisi de, bu bakımdan öncelikle Allah'ın vahiylerini ihtiva eden Kitab'a, yani Kur'an-ı Kerim'e mahsus bulunuyordu. Bizzat Hz. Peygamber ise ikinci sırada kanun koyucu durumundaydı. Dinî meselelerde Hz. Peygamber'in getirdiği hükümler ya Cebrail vasıtasıyla Cenab-ı Hak'tan aldığı, ama Kur'an'da yer almayan emirlere (vahy-i gayr-i metlüvv), dayanıyordu ya da bizzat kendi kararları idi. Ama bizzat kendisine ait bu kararlarda Hz. Peygamber'in bir yanılgısı söz konusu ise derhal Cenab-ı Hak tarafından ikaz ve tashih ediliyordu.

Devlet başkanı olarak Hz. Muhammed, toplumda müslümanlar arasında veya İslam devleti'nin tebeası durumunda bulunan gayr-i müslimler arasında çıkan anlaşmazlıkları, dava konusu olan problemleri de çözümlüyordu. Bu gibi durumlarda davacıyı olduğu kadar davalıyı da dinliyor; yerine göre şahitlerin bilgisine başvuruyor, getirilen delilleri değerlendiriyor ve meseleyi fazla uzatmadan, sürüncemede bırakmadan, çoğu zaman hemen o anda, değilse en kısa zamanda çözüme bağlıyordu. Taraflara hakkaniyet mefhumunun aşılanmasına büyük hassasiyet gösteriyor; kendisinin bir beşer olarak yapılan konuşmalara, getirilen delil ve gösterilen şahitlere göre hüküm vereceğini, gaybı bilemeyeceğini, bu durumda aslında haklı olmadığı halde kendisine bir hak verilmiş olanın gerçekte Cehennem ateşini almaktan başka bir kârı olmadığını belirtiyordu. Davaların halini bazan ashabının ileri gelenlerine havale ettiği de olurdu. Eyaletlere tayin edilen valiler Hz.Peygamber adına idareyi yürütüyor ve adliyeye taalluk eden meselelere bakıyorlardı. 




Idareci Olarak Hz Muhammed yazısı toplam 2826 defa okundu
Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak Sayfayı Yazdır    Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak Arkadaşına Gönder

Bağlantılı Yazılar
Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak
Idareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve AhlakIdareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve AhlakIdareci Olarak Hz Muhammed | Din Ve Ahlak