Türklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi

Türklerin Islamiyete Girişi | Islam TarihiTürklerin Islamiyete Girişi | Islam TarihiTürklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi
Türklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi Türklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi
Türklerin Islamiyete Girişi | Islam TarihiTürklerin Islamiyete Girişi | Islam TarihiTürklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi
Türklerin Islamiyete Girişi | Islam TarihiTürklerin Islamiyete Girişi | Islam TarihiTürklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi
Türklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi



Türklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi
Türklerin Islamiyete Girişi | Islam TarihiTürklerin Islamiyete Girişi | Islam TarihiTürklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi
Türklerin Islamiyete Girişi | Islam TarihiTürklerin Islamiyete Girişi | Islam TarihiTürklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi
Türklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi Türklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi
Türklerin Islamiyete Girişi | Islam TarihiTürklerin Islamiyete Girişi | Islam TarihiTürklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi
 
Türklerin Islamiyete Girişi
Kategori : Islam Tarihi

Türklerin İslâmiyete Girişi ve talas savaşı

Emevi Halifeliği zamanında müslüman Araplar, Suriye ve İran'ı hâkimiyetlerine alarak Maverâünnehir bölgesine ulaşmışlardı. Seyhun ve Ceyhun ırmaklarının arasındaki bu bölgede Türkler bulunmaktaydı. Böylece Araplar ile Türkler ilk defa temasa geçmişlerdir . Emeviler bölgede İslâmiyet'i yaymaktan çok, yeni zaferler peşinde koşmuşlar; Müslüman olmalarına rağmen yerli halka ağır vergiler yüklemişlerdi. Bu sebeple ilk karşılaşma pek dostça olmamış ve Türklerle Araplar arasında küçük çapta çarpışmalar cereyan etmiştir. Özellikle Kuteybe bin Müslim'in Horasan valiliğine getirilmesiyle mücadele iyice kızışmıştır (705).
Kuteybe bin Müslim'in Maverâünnehir 'in doğusuna düzenlediği akınlara karşı Türgeş Beğleri güçlü bir direnme göstermiştir. Göktürklerin batı kanadında yer alan Türgeşler, Arapları savunmaya çekilmeye zorlamış ve bu mücadele Göktürklerin yıkılmasına kadar devam etmiştir (745 ). Göktürk hâkimiyetinin sona ermesiyle Türk toprakları doğudan Çinliler, batıdan Arapların ilerlemesine maruz kalmıştır. Bu dönemde Maverâünnehir bölgesinin savunmasını, Türgeşlerden sonra Karluk Türkleri üstlenmiştir. Emevilerin Arap olmayan Müslümanlara karşı âdil ve eşit davranmamaları huzursuzluğu artırmıştı. Bu duruma karşı çıkanlar, Emevi idaresine son vererek yerine Abbasi Devletini kurmuşlardır (750). Türkler, Abbasi Devleti'ni daha çok benimsemişler, yeni yönetime daha sıcak bakmışlardır.
Göktürk Devletinin yıkılmasından sonra, Çinliler bütün Türk ülkelerini ele geçirmeyi plânlamaktaydı. Emevilerin ortadan kalkmasından da faydalanmak isteyen Çin ordusu daha batıya yönelerek Karluk topraklarına girmişti. Bu durum üzerine Karluklar, Abbasilerin Horasan valisi olan Ebû Müslim'den yardım istediler. Ebû Müslim, komutanlarından Ziyad ibni Salih'i bölgeye gönderir. Arap ordusu ile batı bölgesinin genel valisi komutasındaki Çin ordusu Talas ırmağı boylarında karşılaşırlar. Türklerin de İslâm ordusu yanında hücuma geçmesi sonucunda Çinliler büyük bir yenilgiye uğratılır ( 751).
Türklerin İslâmiyet'le ilk tanışmaları Emevi dönemiyle başlar. Ancak Emevi yönetiminin tutumu sebebiyle, Türk toplulukları arasında İslâmiyet fazla yayılmamıştır. Buna rağmen, az sayıda da olsa Emevi ordusunda görev alan Müslüman Türkler bulunmaktaydı. Meselâ Horasan Vâlisi Ubeydullah bin Ziyad henüz 674 tarihinde 2000 Türk okçusundan bir ordu oluşturmuştu.
Talas Savaşı, Türklerle Müslümanların birbirlerini daha yakından tanımalarını, dostane ilişkiler kurulmasını sağladı.
Bu sebeple Talas Savaşı hem Türkler hem Müslümanlar için bir dönüm noktasıdır. Bu savaş neticesinde İslâmiyet Türkler arasında hızla yayılmaya başlamıştır. Abbasi ordusunda çok sayıda Türk görev aldı. Zamanla Türk askerleri, ordunun ve yönetimin denetimini ele geçirdiler . Hatta bazı Türk komutanları, Abbasi Devleti sınırları içerisinde kendi devletlerini bile kurmuşlardır.
Türklerin kitleler hâlinde Müslüman olmaları özellikle X. yüzyılda hız kazanmıştır. Henüz 900 tarihlerinde İtil (Volga) çevresinde bulunan Bulgar Türkleri arasında Müslümanlığa çok büyük ilgi vardı. Nitekim İtil Bulgarları hükümdarı Almış Han, 920 'de Abbasi halifesine müracaat ederek din âlimleri ve mimarlar göndermesini rica etmişti. Aynı tarihlerde Önce Karluk, Yağma ve Çiğil boyları, ardından Oğuzlar arasında İslâmiyet yayıldı. Karluk, Yağma ve Çiğil Türkleri, ilk Müslüman Türk devleti olan Karahanlı Devleti'ni, Oğuzlar ise Selçuklu Devleti' ni kurmuşlardır.




Türklerin Islamiyete Girişi yazısı toplam 17304 defa okundu
Türklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi Sayfayı Yazdır    Türklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi Arkadaşına Gönder

Bağlantılı Yazılar
Türklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi
Türklerin Islamiyete Girişi | Islam TarihiTürklerin Islamiyete Girişi | Islam TarihiTürklerin Islamiyete Girişi | Islam Tarihi